Alla inlägg under december 2012

Av boadicea - 13 december 2012 17:01


Till den cyklist i Lund som kom vinglande ut från vänster in på Södra Esplanaden precis framför min bil idag på förmiddagen.


Jag undrar vad som rörde sig i ditt huvud när du med tydligt dödsförakt bröt mot alla trafikregler och utan att ens titta åt mitt håll vinglade in bara några centimeter framför min bil. Är du trött på livet? Det är något jag kan identifiera mig med, men det måste finnas trevligare sätt att dö än att bli mosad av en bil på en snöig väg.


Om jag hade velat mosa en cyklist så hade jag gjort det för länge sedan - det finns gott om dem i Lund. Men jag ber dig respektera att jag inte vill vara den som dödar eller skadar en annan människa. Hade jag kört de 50 km/h som är tillåtna på den sträckningen av Södra Esplanaden så hade jag inte hunnit bromsa på den snömosigt hala vägen och olyckan hade varit ett faktum. Dina föräldrar hade mist sitt barn, dina syskon hade mist sin bror, och dina vänner hade mist en god vän. Vill du göra så mot dina nära och kära? Vill du ge dem deras livs chock? En sorg som varar livet ut? Var det så genomtänkt?


Kan du inte göra både dem, mig och dig själv en tjänst och dels lära dig trafikreglerna - och att dessa även gäller cyklister - och dels att se dig för innan du svänger ut på en ganska hårt trafikerad gata? Kan det inte få bli din julklapp till oss och ditt nyårslöfte till dig själv?


Ovido - Quiz & Flashcards