Alla inlägg under februari 2011

Av boadicea - 17 februari 2011 19:45

Men vad är det som händer med världen? Är det ingen som kan läsa nuförtiden?

 

Min internetoperatör har valt att "uppgradera" min webbmail, som det så vackert heter. Först gick det inte ens att logga in där. Till slut kom jag in där, men jag önskar nästan att jag inte hade gjort det.

 

Förr stod det så fint "Nytt mail", "Svara", "Ta bort", "Papperskorsen" osv, så att man visste vad man gjorde där inne.

 

Nu står det ingenting. Nu finns där bara helt obegripliga bilder, typ ikoner, men de är inte till någon som helst nytta. Jag fattar ingenting. Jag vill ha TEXT!    ORD!!! "I begynnelsen var Ordet..." Ni vet...

 

Varför gör de så här överallt nuförtiden? Lär man inte ut läsning i skolorna längre? Vad är det jag har missat? Det känns som om man befinner sig i en leksaksvärld, där ingenting är på riktigt.

Av boadicea - 2 februari 2011 21:18

  

Nu är jag heligt förbannad! Nu dras kostbidraget för glutenintoleranta in av Region Skåne. Det går inte att bota glutenintolerans, och det går inte att medicinera mot det. Maten ÄR medicinen, och glutenfri mat är DYR.

  

Visserligen har glutenbidraget inte varit så stort - kostnaden för glutenfri mat under ett år är skyhögt mycket större - men det har ju hjälpt lite i alla fall för att inte få ekonomin att braka ihop helt, ensamstående förälder, sjukpensionär och fattig som jag är.

 

Vidare kunde man läsa i Sydsvenskan att intolerans och allergi inte är samma sak. Intolerans anses vara en sjukdom, vilket tydligen matallergier inte är. Ändå talar Region Skåne om att jämställa intolerans med allergi och därmed slopa bidraget. Går det någonsin att bli klok på hur politiker fungerar? För jag har svårt att tänka mig att den här typen av beslut fattas av läkare. De har tydligen för mycket kunskaper för att få vara med och besluta.

 

Igår läste jag dessutom i Fibromyalginytt om "slopade subventioner på utvalda läkemedel, och där fanns många smärtstillande medel. Både tabletter, gel och spray.

 

Det finns två sak politikerna inte har förstått:

 

1. När man är sjukskriven har man inte så mycket pengar att röra sig med, vilket gör att man har svårt att betala sina mediciner, vilket i sin tur minskar chansen att man ska kunna komma ut i arbete igen.

 

2. Att man kan ha mer än en sjukdom.

 

Det blir nämligen ganska dyrt när varken glutenfri mat, smärtstillande medel mot fibromyalgin eller migränmedicin ingår i högkostnadsskyddet.

Ovido - Quiz & Flashcards